2012年4月16日 星期一

陰性書寫

忽然,強烈地想要開一個寫作班,關於陰性書寫。

某次跟友人C喝茶聊天,她說︰「這世界是為了男性設計,非為女性。」這話留在我的腦裡很久。我所意會到的是,她所說的,不是狹義上,性別被界定為男或女的人,而是,陰性和陽性,即是,同時存在於每個人之內的男人和女人。無論男性或女性任何一方被壓抑,都會導致失衡,因此,人們無法避免總在暗裡跌跌撞撞。

如果能有一個寫作班,讓那些關注陰性特質的人來到,分享陰性的體驗,讀陰性書寫的作品,找到一種適切的方式把陰性那一面的經歷或想像寫出來,那該是很好的事。
...
可是我不知道在哪裡開,不知道對別人來說這是不是重要的事(寫作班又不是小說),不知道所有行政手續該怎麼處理,其實,我甚至不知道該怎麼說服那個害怕教班的自己做這件事……不過,管他呢,反正我要再想一下。

2 則留言:

  1. This is a pretty good idea. There are outstanding female writers in the literary canon like Jane Austen (defintely my favorite) and Virginia Woolf and so many modern female writers like Agatha Christi and the one who got the Nobel Prize a few years ago (just don't remember her name), And this is a very nice try to start a class in which people share the same interest and thoughts with each other. This can be a writing/ sharing class. What a wonderful idea and it would be even more wonderful when it comes true!

    回覆刪除